Yrityksen sponsorointi- ja lahjoitusvähennykset verotuksessa

Tähän aikaan vuodesta moni yritys pohtii lahjoituskohteita sekä ensi vuoden sponsorointikuvioita. Monelle saattaa kuitenkin tulla täytenä yllätyksenä, että ne ovat tietyissä tapauksissa myös verovähennyskelpoisia.

Lahjoitusvähennykset

Yritykset voivat tietyin ehdoin saada verovähennyksiä yleishyödyllisiin tarkoituksiin tehdyistä lahjoituksista. Vähennyskelpoisuus ja sallitut lahjoitussummat vaihtelevat lahjoituksen kohteen ja yritysmuodon mukaan.

Yritys voi vähentää pienistä lahjoituksista verotuksessa vähäarvoisen, korkeintaan 850 euron suuruisen lahjoituksen, jos se on annettu paikallisesti toimivalle yleishyödylliselle yhteisölle. Tällaisia voivat olla esimerkiksi: junioriurheiluseura, työttömien yhdistys tai mielenterveysjärjestö. Vähennyskelpoisuus edellyttää, että lahjoitus liittyy yrityksen liiketoimintaan tai toimii yrityskuvan tukemisena. Verohyöty riippuu yrityksen verotettavasta tuloksesta ja sovellettavasta verokannasta – esimerkiksi 850 euron vähennys voi tuoda noin 170 euron verosäästön, jos yhteisöveroprosentti on 20 %.

Yritykset voivat saada lahjoitusvähennyksen myös lahjoituksista, jotka on tehty tiedettä, taidetta tai suomalaisen kulttuuriperinteen säilyttämistä edistävään tarkoitukseen. Silloin alaraja on 850 euroa ja yläraja joko 50 000 tai 250 000 euroa. Näissä tapauksissa lahjoituksen saajan tulee olla Verohallinnon hyväksymä. Lahjoituksen on oltava rahalahjoitus – muun omaisuuden antaminen ei ole vähennyskelpoista.

Lue lisää aiheesta Verottajan sivuilta.

Sponsorointivähennykset

Sponsorointi on yritykselle tapa hankkia julkisuutta ja tunnettuutta omassa kohderyhmässään tai tavoitella uutta kohderyhmää. Sen avulla voi erottua kilpailijoista sekä vahvistaa brändiään ja imagoaan tukemalla joko rahallisesti tai muilla rahanarvoisilla hyödykkeillä haluamaansa tapahtumaa, toimijaa tai muuta ulkopuolista konseptia.

Sponsorointi on verovähennyskelpoista menoa mikäli sponsorointi on vastikkeellinen mainos tai markkinointimeno eli käytännössä kummankin osapuolen täytyy hyötyä yhteistyöstä.

Sponsorointimenot voidaan vähentää verotuksessa mainos- ja markkinointimenojen tavoin tulon hankkimisesta johtuneina menoina. Tämä tosin edellyttää, että yritys tulee riittävällä tavalla näkyviin sponsoroinnin kohteen toiminnassa tai toimintaympäristössä, esimerkiksi urheilijan vaatteissa tai urheilutiloissa. Jos siis sponsoroidaan ilman näkyvyyttä, menoja ei voi verotuksessa vähentää.