Case: Anna Koponen Interior Design Oy – Näin saimme yrittäjän pois hallintoahdingosta

Posted Posted in Oma Sihteeri

”Kärsin kohtuuttoman pitkistä työpäivistä, eikä esimerkiksi matkalaskujen tekeminen yömyöhään tuota minulle mitään erityistä iloa. Haluan olla paremmin asiakkaitteni saatavilla – siksi halusin ulkoistaa ydintekemiseni ulkopuoliset työt. Ammatillinen ilo tässä työssä tulee asiakastyöstä sekä työn luovuudesta ja nyt minulla on jälleen paremmin aikaa niihin.” – Anna Koponen, sisustussuunnittelija ja perustaja, Anna Koponen Interior Design Oy Lähtökohta […]

Työntekijän työsuhde-edut – kustannukset ja miksi tarjota niitä?

Posted Posted in Tietoisku

Työnantajalle työntekijäetuudet ovat erinomainen tapa kohentaa yrityksen imagoa ja mahdollisuuksia rekrytointimarkkinoilla. Työsuhde-eduilla voi myös muokata yrityskuvaa, sitouttaa ja motivoida työntekijää sekä parantaa työntekijäkokemusta. Mutta miten – ja mitä kustannuksia työntekijäetuuksista aiheutuu? Työsuhde-edut houkuttelevat ja sitouttavat Jos työpaikkailmoituksessa esimerkiksi nostetaan esille erilaisten urheiluvaihtoehtojen tukeminen, voi se houkutella liikunnallisia ja itsestään huolta pitäviä ihmisiä hakemaan yritykseen töihin. […]

Yrittäjä, muista nämä asiat sopimushallinnasta

Posted Posted in Tietoisku

Sopimus – nimi alle ja mappiin. Siinä se, eikö vaan? Nykyään vaatii hieman enemmän työtä, jotta tehdyistä sopimuksista ei koidu yritykselle ongelmia. Ja kukapa nyt ongelmia haluaisi huonon sopimuksen takia. Hyvä sopimus on yritykselle voimavara Huolellisesti laaditut sopimukset ja yhtenäinen sopimushallinto ovat oleellinen osa yrityksen kilpailukykyä. Oikein käytettynä sopimuksilla voidaan minimoida liiketoiminnalle kohtalokkaitakin taloudellisia riskejä, […]

Millaista on olla työharjoittelussa Virtuaaliassarilla?

Posted Posted in Oma Sihteeri

Minkälaista on olla Virtuaaliassarilla työharjoittelussa? Liiketoiminnan ammattitutkinnon opiskelija Nadja Ruusunen, joka oli Virtuaaliassarilla työssäoppimisjaksolla tammi–toukokuussa 2020, kertoo kokemuksestaan! Aiempi tausta Aloitin liiketoiminnan ammattitutkinnon opiskelun näyttötutkintona assistentti- ja sihteerityön painotuksella syksyllä 2019, sillä olin vaihtamassa alaa ja halusin kehittää toimistotyön osaamistani. Opintoihini sisältyi lähiopetuspäiviä, verkko-opintoja sekä noin viiden kuukauden pituinen työssäoppimisen jakso. Minulla oli jonkin verran […]

yrityksen liikeriskien hallinta, viisi vinkkiä

Älä törmää samaan seinään kahdesti – 5 vinkkiä liikeriskin hallintaan

Posted Posted in Yrittäjyys ja yrittäminen

Tuliko koronaseinä vastaan? Keikkuiko vene uhkaavasti vai hörppäsikö jo vettäkin? Et ole ainoa. Uskallamme väittää, että liian moni yrittäjä ja johtaja ei ollut varautunut tarpeeksi tai ehkä ollenkaan kevään 2020 tapahtumiin. Kukapa olisi osannutkaan? Koko koronakevät tuli niin puskista, ettei kristallipallokaan ehtinyt reagoida ajoissa.  Moni yritys on kokenut olemassaolonsa hurjimmat kuukaudet juuri nyt. Ja vaikka […]

Yrittäjän tietopankki: Lomakertymä, lomakorvaus, lomapalkka ja lomaraha

Posted Posted in Tietoisku

Kesä lähestyy ja niin myös lomakausi! Lomaa ansaitaan tekemällä töitä, mutta paljonko lomapäiviä kertyy, miten ne lasketaan ja milloin lomaa voi pitää? Maksetaanko loman ajalta palkkaa vai lomakorvausta? Kokosimme vuosilomalakiin perustuvat vastaukset alle. Lomakausi Lomapäiviä kertyy lomanmääräytymisvuoden aikana vuosittain ajalla 1.4.-31.3. Lomakausi puolestaan on 2.5.-30.9. välisenä aikana, jolloin pääsääntöisesti lomat pidetään.  Työntekijä voi esittää toivomuksen, […]

Case: Salminen Mäki Yhtiöt Oy – Näin toimistotöiden ulkoistaminen vapautti aikaa toimitusjohtajalle

Posted Posted in Oma Sihteeri

“Taloushallinnon tehtävät tuntuivat kasaantuvan töiden lisääntymisen myötä, joten Virtuaaliassarin liittyminen tiimiin ratkaisi tämän ongelman. Nimetty assarimme Hanna otti lyhyen perehdytyksen jälkeen koppia ostoreskontrasta, tunti- ja verokorttien hallinnoimisesta sekä rakentamisilmoitusten korjauksesta. Olen ollut hyvin tyytyväinen oman assarini toimintaan. Nyt minulla on aikaa keskittyä omien töiden tekemiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Voin luottaa siihen, että annetut lisätehtävät hoituvat […]

Miten kauan tositteita pitää säilyttää? Säilytysaikojen lunttilappu

Posted Posted in Tietoisku

Pääsikö unohtumaan, kuinka kauan tositteita täytyy säilyttää? Tässä muistinvirkistystä eri tositteiden säilytysajoista! Mitä tositteet ovat? Tositteet todentavat yrityksen liiketoimintatapahtumat ja ne voivat muodostua yhdestä tai useammasta asiakirjasta, tiedostosta tai niiden osista. Tositteita ovat esimerkiksi kuitti, lasku, palkkalaskelma, vuokrasopimus, tiliote tai jokin muu kirjallinen dokumentti. Tositteiden avulla yrityksen kirjanpitäjä saa tarkat ja lain edellyttämät tiedot kirjanpidon […]

Kuitti kadonnut – miten toimia?

Posted Posted in Kirjanpito, Tietoisku

Kirjanpitäjä kyselee puuttuvien kuittien perään – taas! Tilanne on varmasti kovin tuttu monelle (ellei jopa jokaiselle) yrittäjälle. Kiusallaan kirjanpitäjä ei niitä kuitenkaan kysele, vaan asiakkaansa parhaaksi ja seuraamusten välttämiseksi mahdollisen verotarkastuksen osuessa kohdalle – kirjanpitolain määrittelemiä vaatimuksia unohtamatta. Syitä kuitin puuttumiseen voi olla monia: luottokorttikuitti on voinut käydä housujen taskussa pesukoneessa tai pudonnut kadulla taskusta […]

Yrittäjä – näin sovit etätyön tekemisestä työntekijän kanssa

Työnantaja – näin sovit etätyön tekemisestä työntekijän kanssa

Posted Posted in Tietoisku

Ympäröivä tilanne vaatii nyt äkillisiä muutoksia työn tekemiseen. Etätyö on useimmissa toimistoissa mahdollista jo nyt, mutta jos teillä ei ole vielä sovittu toimivia käytäntöjä tai olette vasta aloittamassa etätyötä, nappaa alta tärpit onnistuneeseen etätyöntekoon. Varmista ohjelmistojen toimivuus ja niihin pääsy etänä On erittäin tärkeää, että salasanat ovat tallessa kaikkien niitä tarvitsevien henkilöiden saatavilla. Tähän on […]